Conférence scientifique

Transition énergétique et chimie durable

18 décembre 2020

Conservatoire national des arts et métiers
292 rue Saint-Martin 75003 Paris
Amphithéâtre Abbé-Grégoire
Le laboratoire GBCM organise une après-midi de conférences autour du thème de la transition énergétique et de la production chimique durable. Les deux intervenants invités sont : Manuel Asali, ancien directeur général de la stratégie business de la société de pétrochimie SABIC et Jean-Christophe Monbaliu, professeur à l’Université de Liège et directeur du laboratoire CITOS, leader dans le domaine du développement des transformations chimiques intensifiées et de la valorisation de la biomasse.

L’année 2020 a connu une crise sanitaire, économique et sociale sans précédent ayant entrainée une remise en question profonde de nos modes de vie. Cette rencontre sera l’occasion de marquer cette fin d’année vers le « monde d’après » et d’évoquer les stratégies potentielles pour répondre aux enjeux de développement durable.

Understanding the Energy Transition : A global perspective on realistic options

Manuel Asali (Nexant, Londres Royaume-Uni)

Manuel AsaliManuel Asali was born in Mexico City and now lives in London, England. He has 30 years’ experience in the industries of energy and petrochemicals. Manuel is a Chemical Engineer from the National University in Mexico and he has an MBA from London Business School. He is Founder and Principal of WeR+Energy and Vice President and Consultant for Nexant Limited in London. His previous experience includes working for Pemex in Mexico as well as 8 years in the Middle East working for Saudi Basic Industries Corp. (SABIC) where he also interacted with Saudi Aramco. As presenter, Manuel addresses the global industry perspective while combining it with his practical experience in strategy, marketing and sales. In his work Manuel presents workshops and courses all over the world to companies as well as financial institutions and governments.

Advanced continuous flow strategies for the preparation of high valued-added targets

Jean Christophe Monbaliu (laboratoire CITOS, Université de Liège, Belgique)

Jean-Christophe MonbaliuJean-Christophe M. Monbaliu is an Associate Professor in Organic Chemistry at the University of Liège (Belgium). He received his Ph.D. in Organic Chemistry at the Université catholique de Louvain (2008). After various postdoctoral experiences in Belgium (Ghent University) and in the USA (University of Florida and MIT), he settled at the University of Liège in 2013, where he created the Center for Integrated Technology and Organic Synthesis (CiTOS, www.citos.uliege.be). His research group combines new methodologies in synthetic organic chemistry with new process technologies for the development of innovative, sustainable and/or bio-based processes toward high value-added molecules. He serves as Associate Editor of the Journal of Flow Chemistry since 2019.